Pulled pork - dragen gris i pitabröd




Detta var första gången jag provade att göra pulled pork. Har sett att både Kryddburken och Remsans bistro
gjort detta, så jag blev nyfiken och ville också prova! Och det kommer jag definitivt att laga fler gånger! Väldigt enkelt och riktigt gott! Så här gjorde jag:

Ingredienser

900 g fläskkarré
3 msk olivolja
½ dl Sweet Baby Ray´s Barbecue Sauce
1 msk Kikkoman soya
1 msk balsamvinäger
1 msk tomatpuré
en rejäl nypa socker
en rejäl nypa svartpeppar
knappt 1 tsk spiskummin
3 vitlöksklyftor, rivna/pressade
en nypa salt




Såhär gjorde jag:




    
Sätt ugnen på 125 grader. Blanda ihop alla ingredienserna till marinaden och gnid in i köttet.



 Lägg köttet i en ugnsfast form med lock som tål ugn. Jag använde min Tupperware UltraPro som jag köpte för ett par månader sedan. Funkar ungefär som en lergryta. Stek i ugnen ca 5 timmar, beroende på hur stor köttbit man har. Jag tyckte att min köttbit var klar efter 4 ½ timmar. Det ska väldigt enkelt gå att dela sönder köttet med två gafflar när det stekts klart.



Köttet var så mört att det föll isär när jag plockade upp den ur ugnsformen.



Dela sönder köttet i strimlor med hjälp av två gafflar. Häll över lite av den sky som bildats i ugnsformen, den har MASSOR med god smak! Servera sedan med tillbehören Du vill ha! Vi åt det i pitabröd tillsammans med majs, rödlök, grillad inlagd paprika, chunky salsa, gräddfil och en hemmagjord coleslaw!





Kommentarer
Postat av: karin

det låter ju jättegott!

2011-05-10 @ 18:32:03
URL: http://trattoria.blogg.se/
Postat av: sofie mumsfillibaba

Måste göra!! Låter ju hur gott som helst!!

2011-05-22 @ 21:45:16
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: matte

griskött är meeeega gott! skall tillagas länge och med kärlek!

2011-07-23 @ 02:04:07
Postat av: Mirja

Vaaaa?! Martina! Denna bloggen har jag ju missat! :O

2011-08-04 @ 18:07:02
Postat av: Emmy

Visst blir det gott! Och helt underbart mört. Sköter sig dessutom nästan självt. Ha en finfin helg!

2011-12-02 @ 23:08:54
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: tina

Åh, pulled pork i pita är en av mina favoriter. Vi brukar servera med mangosalsa, guaccamole, surkål och aioli. Mmm... <3

2013-03-18 @ 18:36:20
URL: http://www.pickipicki.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0