Mustbullar



Ett recept hämtat från en app jag har på iPhonen "ICA - En Riktig Jul".

TILL CA 25 ST BEHÖVS:

50 g jäst
2 flaskor (à 33 cl) julmust
1 dl olja
1 msk salt
4 dl fint rågmjöl
11-12 dl vetemjöl

GÖR SÅHÄR:

Smula ner jästen i en bunke. Häll över lite av julmusten och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av musten, olja, salt, rågmjöl och nästan allt vetemjöl. Spara lite till utbakningen.
Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter. Låt jäsa övertäckt ca 40 min.
Ta upp degen och knåda den på mjölat bord. Dela i ca 25 delar (jag delade i 16 delar, ville ha lite större bullar).
Forma till släta bullar, lägg på bakpappersklädd plåt. Strö lite mjöl över bullarna och låt jäsa övertäckta ca 20 min.
Grädda i mitten av ugnen 250 grader ca 10 min. Låt kallna på galler under bakduk.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0