Glögg




Ett recept jag fick av en sjuksköterske-elev som jag var handledare åt. Väldigt god glögg blir det! Särskilt om den får stå ett tag, gärna någon vecka.

TILL EN FLASKA GLÖGG BEHÖVS:

1 dl vodka
2 kanelstänger
15 hela kryddnejlikor
1 bit torkad ingefära
½ tsk stötta kardemummakärnor
½ pomeransskal

strösocker efter smak
en flaska rödvin (70 cl)


Lägg kryddor och vodka i en glasburk eller flaska. Låt stå 1-2 dygn.




Filtrera vätskan.


Tillsätt strösocker och en flaska rödvin. Rör om så att sockret löser sig, smaka av om det behöver tillsättas mer socker. Jag hade nog i ca 1 ½ - 2 dl innan jag blev nöjd.
Låt sedan glöggen stå ett par dagar, eller gärna 1-2 veckor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0