Nudlar med kyckling,lime & cashewnötter




Min bror bjöd på denna rätten en gång, och nu tänkte jag att jag skulle försöka göra den själv...blir ju aldrig lika gott som när en kock (vilket min bror är!) lagar mat, och jag använde nog inte exakt samma ingredienser, men helt ok blev det i alla fall. Själva rätten i sig smakar ju inte jättemycket. Det är tillbehören (lime, cashewnötter och sweet chili) som du tillsätter när du ska äta,som gör det goda!

Detta behöver du:

olja, att steka i
nudlar
1 st hönsbuljong
kycklingfilé
1 gul lök
vitlök
salladslök
solrosskott (skulle egentligen haft böngroddar, men hittade inte dessa när jag handlade)
2-3 ägg

Tillbehören:

saltade, rostade cashewnötter
lime
sweetchili-sås

Gör såhär:

Dela buljongtärningen i tre delar (jag använde en del till kycklingen, en del till nudlarna och en del till hela wooken).
Dela kycklingen i mindre bitar. Stek i olja. Smula ner lite buljong, och en liten klick sweet chili-sås. Ställ åt sidan när kycklingen är genomstekt.
Koka nudlarna tillsammans med lite buljong. Häll av och ställ åt sidan.
Hacka lök, vitlök och salladslök.
Hetta upp en wookpanna. Börja med att wooka den gula löken i olja, ca 2 minuter. Den ska inte få färg, bara bli lite glansig och något lite mjukare. Tillsätt efterhand resten av ingredienserna: kycklingen, vitlök, nudlarna. Smula ner lite mer hönsbuljong. Knäck ner äggen. Precis innan det är klart, tillsätt solrosskotten och salladslöken. Servera direkt! Två viktiga saker att tänka på när du lagar detta: wookpannan ska vara ordentligt het och du måste röra om mycket hela tiden så inget får färg/bränns vid.

Pressad lime, cashewnötter och sweetchili har du på bordet och "kryddar" rätten med när du ska äta. Smaklig spis!

                  

           





Kommentarer
Postat av: Matpolisen

Och hur blev resultatet? Gott, ser det ut som.

2010-09-11 @ 13:30:35
URL: http://matpolisen.wordpress.com
Postat av: Anonym

Min sambo tyckte att det var riktigt gott..hmm..men det är väl så, att när man stått över spisen och lagat maten själv så smakar det inte alltid så gott som när man blir bjuden på mat. Kanske skulle tagit en aning mer hönsbuljong också. Limen gör ju jättemycket, supergott med mycket lime till detta! :)

2010-09-11 @ 14:38:41
Postat av: emelie

åh tackar och bockar! jadu, allt jag lärt mig har jag lärt mig genom http://designadinblogg.se :)

2010-09-12 @ 15:57:52
URL: http://matomspunnet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0