Munkmuffins




Första gången jag provade att baka Munkmuffins. Dom ska egentligen bli ännu högre, så en muffinsform eller silikonform är nog egentligen bättre att använda, än såhär som jag gjorde. Receptet fick jag ifrån min favorit mat-bloggare Kryddburken.

Du behöver:

200 gram smör (rumsvarmt)
2 ½ dl strösocker
2 ägg 
5 ½ dl vetemjöl
1 msk bakpulver
½ msk finmalen muskotnöt
1 krm bikarbonat
2 ½ dl mjölk
Garnering:
Smält smör + socker och kanel

Gör såhär:
Vispa smör och socker poröst. Tillsätt sedan äggen och vispa en bra stund till. Sikta sedan ner mjöl, bakpulver, muskot och bikarbonat och vänd försiktigt ner i smeten. Tillsätt mjölken. Fyll formarna till 3/4 med smet, grädda i 180 grader ca 20 min.
Pensla sedan med smält smör och doppa dom i socker- och kanelblandningen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0