Veganska pepparkakor



Japp, pepparkakor för veganer har jag gjort. Fast vi andra, som inte är veganer, kan också äta dom, så klart. Dom blev helt ok faktiskt. Fast själva pepparkaksdegen var nog tio gånger godare än dom färdiga pepparkakorna. Det känns som att dom förlorade lite smak när dom blev gräddade i ugnen... Nåväl, anledningen till att jag gjorde just veganska pepparkakor är att jag vann den uppgiften på ett slags lotteri på ett bröllop vi var på i sommar. Det lottades ut en uppgift per månad under ett helt år, och jag vann "Baka pepparkakor med brudparet" i December! Och brudparet är just veganer, så därav dessa pepparkakor. Nog om detta, nu till receptet!




Detta använde jag till ca 60 pepparkakor:



200 g mjölkfritt margarin
3/4 dl sojamjölk
1 dl brun farinsocker
1 dl ljus sirap
1 msk kanel
½ msk malen nejlika
½ msk kardemumma
½ msk ingefära
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat


Såhär gjorde jag:

Smält margarinet tillsammans med mjölken, farinsockret och sirapen. Tillsätt kryddorna.
Låt sedan svalna till rumstemperatur.


Mät upp mjöl och bikarbonat.


Blanda ihop den rumstempererade smeten med mjölblandningen. Forma till en klump, plasta in och låt stå i kylen, gärna ett par dagar.


Sedan är det bara att rulla ut degen och göra de former man vill ha! Grädda på bakplåtspapper, i mitten av ugnen 225 grader i 4-6 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0