Scones




Scones och varm choklad blev det till frukost idag denna söndag, andra advent. Snön vräker ner ute. Funderade på att åka till Bubbetorps julmarknad idag, men det är nog inte så skoj när det är snöstorm... Tror jag bakar något gott och kör hem till mor och far en runda istället! Pecanpaj kanske? Recept kommer senare! Nu, tillbaka till sconesen! Såhär gjorde jag dom:



Till 2 kakor behövs:

4,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
50 g smör
2 dl mjölk

Blanda ihop de torra ingredienserna. Tärna ner smöret och nyp ihop med mjölblandningen. Tillsätt mjölken och jobba snabbt ihop en något kladdig deg. Dela degen i två, lägg upp på en plåt med bakplåtspapper. platta ut kakorna lite, behåll dom ganska tjocka. Skär två snitt så varje kaka blir i fyra delar. Grädda i ugnen 250 grader ca 12 minuter.


Ogräddade, kladdiga scones.


Varm choklad i min "choklad-mugg" som funnits med i mååååånga år! Till sconsen hade jag ost och havtornsmarmelad.





Kommentarer
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Scones! Riktig helgfrukost!

2010-12-05 @ 17:35:28
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Rebecca

mums <3

2011-01-12 @ 20:08:59
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0