Knäckebröd



Provade för första gången att göra eget knäckebröd. Ett tips för att få dom knapriga är nog att göra dom ett par dagar i förväg så att de hinner ligga och torka. Jag gjorde dagen innan vi skulle äta, och "buntade ihop" (la dom på hög) lite väl tidigt, så en del blev snarare lite seg-knapriga. Ett par dagar senare var dom precis som jag ville ha dom!

DETTA ANVÄNDE JAG:

½ paket jäst
3 dl vatten
1 dl filmjölk
2 msk olja
1 msk salt
8 dl grovt rågmjöl
ca 3 dl vetemjöl
½ dl krossade linfrön

SÅHÄR GJORDE JAG:

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt lite av vattnet, rör tills jästen löst sig. Tillsätt resten av vattnet och filmjölken, olja, salt, linfrön och rågmjöl. Häll i lite av vetemjölet och arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter. Låt jäsa övertäckt ca 1 timma.
Ta upp degen på ett bord och knåda den med resterande mjöl. Dela upp i bitar. Kavla ut med först en vanlig kavel och sedan med kruskavel. Eller, om man som jag inte har någon sådan, nagga flitigt med en gaffel istället. Borsta bort ev. överflödigt mjöl och lägg kakorna på plåtar.
Grädda i mitten av ugnen 250 grader 3-5 minuter. Lägg knäckebröden på galler och låt svalna. Sprid sedan ut dom lite grann och låt ligga och torka till dagen efter.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0