Vildsvinsstek och rödvinssky




Vildsvinsstek med rödvinssky. Försök säga det snabbt fem gånger... Hehe.
I alla fall, jag hade egentligen tänkt göra en vildsvinsgryta, men sambon min påminde mig om den där ugnsformen jag köpte på Tupperware, så jag bestämde mig för att ugnssteka köttet istället. Det var första gången jag provade detta faktiskt och det blev pretty damn good om jag får säga det själv. Här kommer receptet:


Detta använde jag:

660 g vildsvinsstek
1 stor gul lök
2 stora morötter
1 äpple
1 tsk timjan
1 tsk salt
en nypa svartpeppar och en nypa vitpeppar
smör till stekning

1 msk tomatpuré
2-3 dl vatten
2 msk viltfond


Till rödvinsskyn:

2 dl rött vin
3 dl sky
1-2 msk viltfond
1 msk vinbärsgelé
salt och peppar
en klick smör


Såhär gjorde jag:


Skär lök, morötter och äpplet i grova bitar. Lägg i botten på ugnsformen.



Sprid ut timjan, salt, svart- & vitpeppar på en skärbräda. Rulla köttet över det så att all krydda fastnar. Smält smöret i en stekpanna, stek köttet ett par minuter så det får fin färg på alla sidor. Lägg ner steken över de hackade rotfrukterna.





Vispa ur stekpannan med 1 msk tomatpuré, ca 2 dl vatten och 2 msk viltfond, efter du stekt köttet. Häll över i ugnsformen.

Ugnsstek på 150 grader i ca 80 minuter, eller tills köttet har en innertemperatur på 75 grader. Låt köttet vila 20 minuter innan det skärs upp. Sila av skyn.



Koka upp vinet och skyn. Tillsätt gelén, lite mer viltfond, salt och peppar. Låt koka i fem minuter. Vispa därefter ner lite smör.

 
Servera med kokt potatis och eventuellt grönsakerna från ugnsformen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0