Italienskt bigabröd med rågsurdeg




Jag är ganska ny när det gäller det här med att baka bröd. Surdegsbröd har jag nu provat tre gånger. Första gången blev riktigt dåligt, jag fick slänga brödet. Sedan provade jag detta receptet, och då blev det plötsligt mycket roligare! Och det blir bättre för varje gång. Övning ger färdighet. Så är det. Nu till receptet:



Detta behövs: (till ett bröd)

1,5 g jäst
200 g vatten
150 g rågsurdeg
310 g vetemjöl special
10 g salt
 ytterligare 15 g vatten

Gör såhär:

Lös upp jästen i vattnet. Blanda ner surdegen och mjölet. Arbeta degen på låg hastighet i 13 minuter. Tillsätt saltet och arbeta ytterligare 7 minuter på något snabbare hastighet. Tillsätt därefter resten av vattnet, och kör tills degen blir elastisk igen. Låt degen vila i en plastbunke (med lock) insmord i olivolja i 90 minuter.







Ta upp degen på ett mjölat bord. Stöt samman och lägg tillbaka i burken, med skarven nedåt. Låt vila ytterligare 90 minuter.




Ta upp degen igen på det mjölade bordet, upprepa stötningen, försiktigt så luftbubblorna inte skadas. Låt jäsa i 60 minuter. Sätt ugnen på 250 grader. Sätt in en plåt, så att den är riktigt varm när du ska grädda brödet.

När du gräddar brödet, släng in ett par isbitar eller spraya in lite vatten i ugnen. Sänk temperaturen till 200 grader efter 5 minuter. Lufta ugnen efter 20 minuter. Grädda totalt i 40-50 minuter, eller tills brödet har en innertemperatur på 98 grader. Låt svalna på galler.









Kommentarer
Postat av: Anonym

"Sedan provade jag detta receptet, och då blev det plötsligt mycket roligare!"

ska det inte vara en länk där?

2011-02-16 @ 13:18:25
Postat av: Anonym

Min blogg är så extremt liten, har ca 2-5 läsare varje dag (inklusive mig själv! ;) så jag tänkte inte så noga på det. Men det skall jag absolut justera!

2011-02-16 @ 17:59:46
Postat av: Martina J

Så, länk fixad! Hoppas det var så du menade, blev lite osäker eftersom du var "anonym". Eller var det kanske recept.nu och Jan Hedh jag skulle länka till...?

2011-02-16 @ 21:41:07
URL: http://micocinita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0