Ugnsrostade rotfrukter från Öland




Här kommer den andra maträtten, gjort på de rotfrukter jag köpte på Ölands skördefest. Jag rostade dom i ugnen tillsammans med färsk timjan, olivolja, salt och peppar. Serverade med sallad, reducerad balsamvinäger, ryggbiff, smörstekta kantareller (som vi var och plockade i helgen) och fetaost som fått ligga i en marinad av citron- och limeskal och olivolja. Såhär med facit i hand hade jag nog struntat i fetaosten, tycker den blev lite överflödig här. 



Detta använde jag:

potatis, morötter och vitlök från Öland
färsk timjan
olivolja
salt, svartpeppar

½ påse sallad "Säsongsmix"

ca 2 dl balsamvinäger
en nypa socker

gula kantareller
trattkantareller
1 scharlottenlök
smör
salt, svartpeppar
färsk timjan

fetaost
lite rivet skal från citron och lime
olivolja

ryggbiff
olja
smör
salt, svartpeppar

Såhär gjorde jag:

Skala och skär potatisarna och morötterna i klyftor. Bryt loss vitlöksklyftor från en hel vitlök. Behåll skalet på klyftorna! Lägg allt på en ugnsplåt. Salta, peppra, strö på timjan och ringla över en god olivolja. Ställ in i ugnen på 200 grader ca 30 min.

Häll upp balsamvinägern i en kastrull, tillsätt en nypa socker och koka upp. När balsamvinägern har fått lite tjockare koncistens och lite mer än hälften kokat bort är det klart, och då kan du hälla över det i en liten skål så att det får svalna. (Det tar ca 10-15 min. Se upp så inte balsamvinägern kokar för länge och blir tjock som sirap!)

   

Riv lite skal från en citron och en lime. Se upp så du inte får med "det vita" i skalet, för då blir det beskt. Tärna fetaosten, lägg i en liten skål tillsammans med skalen och lite olivolja. Låt stå till servering.

Stek svampen tillsammans med en finhackad scharlottenlök och smör. Smaksätt med salt och peppar. När svampen nästan är klar, strö över lite färsk timjan.

   

Skölj salladen. Kolla till potatisen och morötterna i ugnen, vänd runt allt lite grann. Höj ev värmen de sista minuterna för att få lite mörk, knaprig yta.
Salta och peppra köttet. Stek på hög värme i olja. Tillsätt en klick smör när det nästan är färdigstekt. Sätt ev. in i ugnen ett par minuter om du vill ha det mer välstekt. Jag svepte istället in det i folie och lät det stå och vila en stund. 

    

Servera allt när potatisarna och morötterna är klara! Blanda gärna runt dom tillsammans med salladen precis innan serveringen, lägg upp på tallriken och ringla över lite balsamvinäger. Lägg upp resten (kött,svamp och fetaost) runtomkring.
Inte så tokigt! Men som sagt, fetaosten hade jag nog klarat mig utan.

   


Ringla balsamvinägern över salladen och rotfrukterna.



Skala/pressa ut de mjuka, supergoda vitlöksklyftorna. Kladdigt, men ack så gott!



Kommentarer
Postat av: Fanny, fannyskakburk

Svar: Tack så mycket!

2010-10-10 @ 10:33:48
URL: http://fannyskakburk.blogg.se/
Postat av: matte

va i... Du får se till o palla dig in i mitt kök professionellt snart! Jag läser en del matbloggar men det här var ju faktiskt riktigt bra! Märker att du har stort intresse! riktigt duktig pj!

/Imponerad, stolt bror!

2010-10-13 @ 22:55:42
Postat av: T.j

oj, tack! :D

2010-10-14 @ 10:42:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0