Fläskfilé, pressad potatis, ugnsrostade rotfrukter och världens godaste champinjoner




Onsdag idag. Lilla-lördag. Jag hade tänkt göra en fläskfilé- & svampgryta, men min sambo tycker så mycket om stekta champinjoner, så dom fick vara vid sidan om istället! Till detta blev det pressad potatis och ugnsrostade rödbetor och morötter. Hade tänkt rosta dom så de blev krispiga som chips ungefär, men jag tog ut dom lite tidigare så dom blev lite seg-krispiga istället! Det blev mycket godare så!



Detta använde jag: (till 3 pers)

2 morötter
2 rödbetor
olivolja
salt, svartpeppar

9 större potatisar

ca 16 champinjoner
1-2 tsk balsamvinäger
salt, svartpeppar

ca 400 g fläskfilé
salt, svartpeppar
½ dl vatten
Skånemejerier Gourmet Creme fraiche med Scharlottenlök, Senap och Vitt vin
lite soya color




Såhär gjorde jag:

Sätt ugnen på 200 grader. Skala rödbetor och morötter. Skiva tunt, lägg på en plåt med papper. Ringla över en god olivolja, salta och peppra. In i ugnen ca 30 min. 

Skala, dela och koka potatisen.



Skär fläskfilén i skivor. Stek i olja tills dom fått lite färg. Salta och peppra. Häll på ca ½ dl vatten. Låt koka upp. Tillsätt creme fraichen och en liten skvätt soya color. Låt småputtra ett par minuter.


    

Skär champinjonerna i större bitar, jag delade dom bara på hälften. Stek i olja och lite smör, tills de får färg. När dom nästan är klara, tillsätt en skvätt balsamvinäger, salt och peppar.

    


Servera!


Pressa potatisen!




Champinjonerna blir så goda när dom fått fräsa i lite balsamvinäger, salt och peppar på slutet!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0