Pepparkakscheesecake♥




Detta läckra recept hittade jag hos Coquina, som i sin tur hittat det på en annan blogg. Och jag kan förstå att det sprids vidare, för den var såå god! Kanske något liiite för söt, så jag kommer nog ha en aning mindre socker nästa gång jag gör den. Här kommer receptet:



Du behöver: 

Botten:
30 st pepparkakor
75-100  g smör
1 msk strösocker
Fyllning:
200 g Philadelphiaost
3 st äggulor
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vispgrädde
skalet från 1 hel apelsin

Gör såhär:



Mixa eller mosa pepparkakorna till smulor.


  
Tillsätt lite socker och det smälta smöret.



Blanda ihop och häll över i en form med löstagbar kant.



Platta ut pepparkaksbotten.



Vispa ihop socker, äggulor, philadelphiaost och vaniljsocker.



Vispa grädden i en annan bunke tills den blir fast.





Vänd runt grädden i äggsmeten.



Riv ner skalet från en apelsin.




Bred över på pepparkaksbotten. Låt stå i frysen minst 4 timmar. Sen är det bara att njuta!
Servera gärna med lite extra apelsinklyftor.









Kommentarer
Postat av: Mussan

Mums den var verkligen god. En bra start på adventsfirandet.

2010-11-22 @ 08:50:42
Postat av: Coquina

Varsågod för receptet =) Vilka fina bilder du tog och ja, denna måste absolut göras fler gånger inför jul =) Ha det så bra!

2010-11-22 @ 14:37:40
URL: http://coquina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0