Enkel & snabb tomatsoppa!




Detta är en tomatsoppa med mycket vitlök och hetta! Brukar alltid göra denna när vi är eller börjar bli förkylda, vilket min sambo just nu råkar vara.

Detta behövs:

1 stor gul lök
mycket vitlök
olivolja
1 färsk tomat
1 frp passerade tomater
ca 2,5 dl vatten
1 grönsaksbuljong
1 msk tomatpuré
2 små torkade chilifrukter
rejält med svartpeppar
oregano och timjan
eventuellt en liten skvätt rödvin

creme fraiche chili & paprika-smak





Gör såhär:

Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs försiktigt i olivolja till löken mjuknat något. Tillsätt en finhackad tomat (brukar inte alltid ha färsk tomat i denna soppan, men denna gången hade jag en som låg skivad i kylskåpet, så den fick åka med!) och de passerade tomaterna, vatten, tomatpurén och grönsaksbuljongen.
 Låt koka upp och småputtra tills grönsaksbuljongen löst upp sig. Jag hade även lite rödvin i kylskåpet, så jag skvätte i ca 2 msk av detta. Är inte heller något jag brukar ha varje gång jag gör denna soppan.
 Krydda ordentligt med timjan, oregano och svartpeppar. Hacka/smula ner de torkade chilifrukterna (Eller en färsk chili. Dessa små-chilifrukterna har jag ju själv odlat och torkat).
Låt soppan små-puttra ett par minuter, smaka av. Salt behövs oftast inte eftersom man har en buljong.
Om man vill så kan man ju mixa soppan, så att man får en len och slät koncistens, men jag gillar att tugga på de små lökbitarna, så jag hoppar över det momentet. Ringla i lite extra olivolja på slutet, för den goda smakens skull.

  

Denna gången serverade jag soppan med en klick creme fraiche med chili- & paprikasmak och massor av vitlöksbröd!
Ibland brukar jag göra brödkrutonger och riva över någon god ost.

Smaklig spis! 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0