Curry del 1




Igår, fredag, gjorde jag en egen curry för första gången. Tid tog det. Roligt. Mycket ingredienser. Det tog mig ca 2 timmar (inklusive tid för lite fotografering då) att göra curryn. Sedan skulle den stå och "vila" ett par timmar också. Blev det gott? Det doftade helt underbart i köket när man tillagade detta, och gott blev det men... nästa gång jag gör detta så ska jag dra i lite mer kryddor (dock inte koriander och spiskummin, det var det lagom av) och mer chili!
Nåväl, till receptet!

Detta behövs:

1,5 dl röda linser
2 gula lökar
3 morötter
1 röd paprika
6 vitlöksklyftor (jag använde 2 stora solo-vitlökar istället)
ca 70 g färsk ingefära
6 korianderkvistar
1 hel röd chili
olja att steka i
1 msk malen koriander
1 msk spiskummin
½ tsk malen svartpeppar
1 msk kanel
1 msk paprika
1 msk gurkmeja
1 msk garam masala
(några torkade curryblad)
2 x 400g körsbärstomater på burk
3 dl vatten
200 ml kokosmjölk
salt, svartpeppar


GÖR SÅHÄR:

1. Mät upp och koka de röda linserna enligt beskrivning på förpackningen.




2. Mixa löken, morötterna, paprikan, vitlöken, ingefäran, korianderkvistarna och chilin tills de är finhackade.








3. Mät upp kryddorna. Värm upp tillräckligt med olja för att täcka botten i en stor djup panna/gryta, på låg värme. Tillsätt kryddorna. Stek försiktigt ett par minuter.





4. Tillsätt eventuellt ett par curryblad.




5. Tillsätt sedan de mixade ingredienserna. Stek försiktigt ca 5-10 minuter tills löken börjar mjukna.




6. Tillsätt körsbärstomaterna på burk, vatten och linserna. Låt sjuda 30 minuter.






7. Tillsätt därefter kokosmjölken. Koka upp och ta bort grytan från värmen.




8. Mixa alltsammans med en stavmixer.



9. Smaka av med salt och svartpeppar. Ställ sedan så att det får svalna, jag ställde ut hela grytan på balkongen nu när det är så svalt ute. Sedan är det bara att använda curryn som du vill ha den! Jag lät den stå i 2,5 timma på balkongen, sedan portionerade jag upp den, och använde en del till kyckling-curry på fredagen!


Kommentarer
Postat av: SAn

Mums! Älskar alla ingredienserna och det ser ju smarrigt ut! Var det jobbigt att laga?

2010-11-08 @ 21:42:11
URL: http://www.fotohaket.blogspot.com
Postat av: SAn

Ahh, var ju meningen att jag skulle kommentera från min träningsbogg ju ;)

2010-11-08 @ 21:42:51
URL: http://www.runsanrun.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0